Media vs. Sipilä 6-0


Pääministeri Sipilä ja median edustajat ovat kalistelleet sarviaan.

Sipilä pelasi tilanteen huonosti. Kaikki lähti liikkeelle jääviysepäilystä, josta kuullaan lisää tutkinnan valmistumisen jälkeen. Pääministeri ajautui sivuraiteille hyökkäämällä mediaa ja sen toimintatapaa vastaan.

Sipilä loi itse itselleen viestintäkriisin. Kuka tahansa media- tai kriisiviestintään erikoistunut ammattilainen olisi pysäyttänyt hänet ajoissa.

Puhutaan paljon siitä, etteivät viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset ole osana yritysten johtoryhmää, koska viestintää ja markkinointia pidetään vain "tukitoimintoina". Näin taitaa olla myös korkeimmassa poliittisessa johdossa?

Urhiutuminen harvoin toimiva strategia.

Oltiin Talvivaarasta mitä mieltä tahansa, sitä tuskin rahoitetaan Sipilän sukulaispojan konepajafirman vuoksi. Sipilän reaktio oli täysin ylimitoitettu.

Toisaalta myös median täytyy pystyä kestämään arvostelua aivan kuten minkä tahansa muun yhteiskunnallista valtaa käyttävän instituution. Yleensä mediakritiikki syntyy takautuvasti yliopistojen opinnäytteiden yhteydessä ja vasta kun tapahtumista on kulunut aikaa riittävästi. Menneseen päin katsottaessa media näyttäytyykin usein vahvana poliittisena vaikuttajana.

Kritiikkiä mediaa kohtaan täytyy voida esittää sananvapauden tai journalistisen vapauden siitä kärsimättä. Pääministerin toimenkuvaan kritiikki ja sen kestäminen ovat tietysti sisäänrakennettuna.


 
YHTEYSTIEDOT

Mervi Tervo

FT, asiakkuusjohtaja

Puh:

040 594 7426

 

Email:

mervi.tervo@viestintamyy.fi

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon

© 2016 Mervi Tervo.  Wix.com