Turveinfo epäonnistui


Kuva: http://turveinfo.fi

Olen toiminut molemmilla puolilla, lobbaajana ja lobattavana. Hyvin tehty lobbaus on aina win-win –tilanne: poliitikot saavat asioista oikeaa ja ymmärrettävää tietoa ja intressiryhmät asiansa kuuluviin.

Hyvä lobbaaminen on yksinkertaista: kerro faktoja, ole rehellinen ja ehdota rakentavia ratkaisuja. Tästä huolimatta olen törmännyt viimeisen parin kuukauden aikana kahdesti huonoon ja epäonnistuneeseen lobbaukseen.

Viestintätoimiston tehtävänä on suodattaa

Viestintätoimiston tehtävänä on suodattaa pois asiakkaan mahdolliset ylilyönnit, rakentaa kohderyhmiä puhuttelevat viestit ja huomioida asian yhteiskunnallinen konteksti, ilmapiiri ja eri ryhmien intressit.

Turveinfon kampanjassa epäonnistuttiin lähes kaikessa. Faktat horjuvat, kohderyhmät jäävät epäselviksi ja yhteiskunnallinen ilmapiiri jätetään täysin huomiotta. Ilmastonmuutoksen näkökulmasta turve on yksi pahimpia saastuttajia ja erityisesti Pohjois-Pohjanmaalla turpeen nostosta aiheutuneet vesistövaikutukset tunnetaan hyvin.

Pahinta kampanjassa on kuitenkin ylimielinen asenne. Oikeassa lobbauksessa ei pyritä nolaamaan muita tai alleviivaamaan omaa ylivertaisuutta. Lobbaus on tiedon välittämistä.

Huomiosta vaikuttamiseen

Huomion saaminen on tärkeää ja tässä Turveinfon kampanja kyllä onnistui. Sosiaalisessa mediassa kampanjaa on kommentoitu ahkerasti.

Onko kampanja sitten vaikuttanut mihinkään? Turveinfon puolesta täytyy toivoa, että ei. Turpeen puolesta puhujien määrä on tuskin ainakaan kasvanut. Vastustajien määrä on sen sijaan saattanut hyvinkin kasvaa.


 
YHTEYSTIEDOT

Mervi Tervo

FT, asiakkuusjohtaja

Puh:

040 594 7426

 

Email:

mervi.tervo@viestintamyy.fi

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon

© 2016 Mervi Tervo.  Wix.com